mandag 18. januar 2010

Ord om å holde ut

Ord om å holde ut

Det er mer enn femti ord for fjell på norsk
Det er nesten to hundre ord om snø på samisk
Ord som betegner krigsstrategi, våpensystemer og EDB
er mange & amerikanske.

Hvor mange ord har vi om å holde ut?
Når bruker vi dem?
Hvor bruker vi dem?

Jeg skulle ville finne opp femti ord om å ikke gi opp
Jeg skulle ville finne opp femti ord om å tro på at alt er mulig.

Og jeg skulle si dem alle til deg
Forlengs og baklengs og til hvert sitt bruk
Slik at vi blir handlingsladete av bare innsikt og faenskap.


Tore Elias Hoel, fra diktsamlinga Å fange en hval, 1979



Ord om å holde ut. Dette diktet syns jeg treffer på en god måte. Det er ganske enkle setninger og veldig enkelt å forstå hva som står, men allikevel er diktet dypt. Generelt gir hele diktet mening, bortsett fra den siste setningen: ” Slik at vi blir handlingsladete av bare innsikt og faenskap.” Denne setningen vil jeg si at ikke passer helt inn med resten. Jeg tolket diktet som at forfatteren vil finne flere ord om å holde ut. Det virker som om han prøver å formidle at når det finnes så mange forskjellige ord for ”ubetydelige” ord som snø og fjell, hvorfor finnes det ikke flere ord for viktige ting som å holde ut? For dette er jo ord man faktisk ”trenger”. Men når man leser den siste setningen, stemmer det ikke lenger.

Man tenker at han vil finne flere ord for å kanskje hjelpe de som har det vanskelig, finne flere ord for noe som virkelig betyr noe. Men så skriver Hoel at han vil gi disse ordene til alle, slik av vi kan bli handlingsladede av bare innsikt og faenskap.
Mener forfatteren at vi skal bli fulle av faenskap? Jeg tror ikke akkurat at dette er tilfellet. Jeg tror heller at Hoel vil få frem at vi trenger flere positive ord, for når det blir for mange negative ord, vil samtalene og det vi sier automatisk bli negativt ladet.

Og når det er så mye ulendighet i verden, hvorfor skal språket da også være en av disse negative faktorene? Noe som er så lett å endre på, i forhold til andre ting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar